Jak co nejrychleji a nejefektivněji zhubnout

Nepochybuji o tom, že si většina z Vás alespoň jednou položila tuto otázku. Možná nejde ani tak úplně o to, že bychom to chtěli my sami, ale krásná postava je módní trend a každý ji chce mít, ať už se jedná o muže, či ženu. Tento článek by Vám měl pomoct tohoto cíle co nejefektivněji a zároveň co možná nejrychleji dosáhnout.

 

Jídelníček

Jak všichni nepochybně víme, nejdůležitější je na hubnutí a tvarování postavy to, co jíme, tedy naše strava. Náš jídelníček má na hubnutí a na všechno, co se hubnutí týče, velice podstatný vliv – například nemůžete očekávat, že zhubnete v případě, že do sebe budete cpát jedno smažené jídlo za druhým a jako dezert si dopřávat zákusky... A to ani v případě, že máte dostatek pohybu – pokud chcete zhubnout, s tímto musíte skoncovat. Nekompromisně.

 

Čemu se vyhnout

Jak už jsem zmínila výše, určitě je velmi důležité omezit (nebo nejlépe úplně vynechat) konzumaci smažených jídel a sladkostí. Rozhodně bych se vyhnula obchodům s tzv. „rychlým“ občerstvením, kde většinou nenajdete nic zdravého a už vůbec ne něco, co by Vám pomohlo při cestě za Vaší dokonalou postavou. Takže až budete mít někdy málo času a budete se potřebovat rychle najíst, určitě nechoďte do KFC nebo do McDonaldu a raději si kupte nějaký salát. Je sice pravda, že v těchto známějších fastfoodech saláty prodávají, ale jít dovnitř by znamenalo příliš velké pokušení pro Vaši sebekontrolu. Kromě toho, kdo ví, jestli ten salát je ve skutečnosti opravdu salátem...

Dále – ačkoli je to pro většinu z nás těžké – je to nejlepší, co můžete udělat, úplně vynechat sladkosti. A tady nejde jen o Vaši váhu a o snahu zhubnout – pokud přestanete konzumovat sladké, prokážete tím obrovskou službu Vašim zubům, které Vám vydrží mnohem delší dobu, nebudou se kazit a zkrátka a dobře – ani je sami nepoznáte.

Pokud pijete kávu (na dietě určitě bez cukru, když už to musí být) a jste zvyklí si ke kávě dát vždycky i nějakou tu sladkost, zkuste se přemoct a spokojit se pouze s tímto horkým nápojem. V případě, že s tím budete mít příliš velký problém, si můžete dát čokoládu s vysokým procentem kakaa, která je dokonce zdravá a neměla by Vám tolik škodit. Mnohem lepší je ale vyzkoušet sušené ovoce, nejlépe to, které si doma sami nasušíte. Máte potom jistotu v tom, co doopravdy jíte, a můžete si ho dopřát větší množství, a to bez výčitek svědomí.

Také se rozhodně zcela vyhněte bílému pečivu (rohlíky, housky apod.). Ačkoli to tak na první pohled určitě nevypadá, je to stejně velké zlo jako sladkosti. Toto pečivo totiž obsahuje obrovské množství tuku a vůbec žádné látky, které by Vašemu tělu k něčemu byly. Konzumace bílého pečiva je v podstatě mrháním energie, kterou tělo spotřebuje na jeho trávení. Místo toho můžete vyzkoušet celozrnné pečivo, ale dejte si pozor na to, co kupujete – některé pečivo jen vypadá, jako že je celozrnné, přitom je jen obarveno kakaem, aby bylo tmavší.

 

Co v jídelníčku nevynechat

Tu důležitou stravu každý z nás určitě zná, a ačkoli Vám jediný druh ovoce či zeleniny v hubnutí nijak bránit nebude, je to velmi široký pojem. Proto se podíváme na konkrétní druhy, které by Vám měly s hubnutím pomoci.

Tak například jahody jsou pro hubnutí přímo vynikající tím, že obsahují hodně vody (a také vitamín C, který Vám rozhodně neuškodí). Nektarinky jsou také skvělou volbou díky svému velmi nízkému počtu kalorií. Jablko zase obsahuje vlákninu, která prospívá trávení. Mezi další ovoce, které Vám pomůže zhubnout, patří také například grapefruit, papája (podporuje spalování tuků), vodní meloun apod.

Ještě vhodnější než ovoce je pro hubnutí zelenina. Neobsahuje téměř žádný cukr, což znamená, že je to nejdůležitější část Vašeho dietního jídelníčku. Například luštěniny jsou nezbytné, protože obsahují spoustu vitamínů, které Vaše tělo potřebuje. Zelí obsahuje spoustu vitamínu C a má velmi nízký obsah tuků (jen 0,2 gramu), což je pro hubnutí ideální. Skvělé jsou také avokádo, brukvovitá zelenina (brokolice, kapusta apod.) a samozřejmě špenát.

Kromě ovoce a zeleniny je samozřejmě důležité doplňovat také bílkoviny. Pro redukční dietu rozhodně nedoporučuji mléko a mléčné výrobky, a pokud už se bez toho skutečně neobejdete, konzumujte jen biovýrobky. Ty z obchodů totiž neobsahují ani zdaleka všechno, co by měly a co od nich očekáváme, naopak je v nich ještě větší množství tuku než v domácích mléčných výrobcích. Hodně bílkovin naleznete v mase (Pozor, během diety konzumujte výhradně bílé maso!), v luštěninách (hrách, fazole, čočka), v sóji a také v rýži.

Nezapomeňte také, že je důležité jíst pravidelně (nejlépe pětkrát za den). Na první pohled to tak možná nevypadá, ale čím častěji budete jíst (a tím myslím samozřejmě jen zdravě), tím více budete hubnout. Naplánujte si svůj jídelníček na více jídel po menších porcích za den a uvidíte sami, že to půjde téměř samo.

 

Pohyb

Dalším důležitým faktorem při hubnutí je samozřejmě pohyb, který je skutečně nepostradatelný. Mnoho lidí se domnívá, že když nebudou jíst téměř nic, nebudou se muset vůbec hýbat a zhubnou i přesto, že jen sedí doma u televize. Je to sice pravda, ale v momentě, kdy se budete chtít vrátit zpět ke svému normálnímu jídelníčku, kterého jste se drželi před hubnutím, Vaše shozená kila se Vám vrátí dvojnásobně (tzv. „jojo efekt“). Kromě toho tento způsob hubnutí může vést k poruchám příjmu potravy, ať už formou anorexie, nebo bulimie, což může být velice nebezpečné. Není tedy lepší věnovat trochu času zdravému pohybu, který Vám prospěje nejen fyzicky, ale i duševně?

 

Cvičení

Často slyším dohady o tom, jestli je lepší cvičit doma nebo v posilovně s trenérem. Každé má své pro a proti, začneme tedy se cvičením doma.

Cvičení doma je výhodné v tom, že jej můžete provozovat kdykoli chcete (také se u toho můžete dívat třeba na Váš oblíbený pořad v televizi), nikdo Vám do toho nebude mluvit a když budete mít dost, můžete jednoduše přestat. Zároveň nemusíte nic platit, maximálně si nakoupíte pár cvičebních pomůcek a bude Vás to stát jen pár korun. Na druhou stranu tím, že na Vás nikdo nebude dohlížet, to může trvat podstatně delší dobu než v posilovně s trenérem. Také můžete některé cviky provádět špatně, tudíž úplně zbytečně, a nikdo Vás na to neupozorní.

Výhody posilovny jsou jasné – máte k dispozici mnohem více nářadí a cvičebních pomůcek, zároveň také trenéra, který Vám přesně řekne a poradí co a jak, upozorní Vás na případné chyby a bude pro Vás během cvičení motivací. Cvičení v posilovně je tedy efektivnější, ale také si za něj hodně připlatíte.

Kromě cvičení je také skvělé, když si najdete nějaký sport, který Vás bude bavit a bude pro Vás „jako stvořený“. Může to být třeba jízda na kole, na bruslích, plavání, kanoistika... Možností je neuvěřitelné množství a věřím, že pro každého existuje něco, čemu by se rád věnoval, i když třeba není úplně sportovní typ. Osobně jen vřele doporučuji jízdu na koni – nejen, že se jedná o naprosto neskutečný zážitek kdykoli se posadíte do sedla, ale je prokázáno, že jízda na koni pomáhá při hubnutí (jako většina sportů).

Pro nejefektivnější hubnutí je proto nejlepší zkombinovat zdravou stravu se cvičením a Vaším oblíbeným sportem. Ze začátku to bude možná těžké, ale uvidíte, že po nějaké době (která se rozhodně dá překonat) se budete nejen skvěle cítit, ale také budete skvěle vypadat.

Publikováno: 10.10.2015 17:20:02

« Zpět